Ät här - inte där





________________________________________________________


torsdag 25 februari 2010

Melanders Fisk värmer i kylan

Vännen T hade länge pratat om Melanders fisk som hon varit på en gång och hon var ivrig att återvända dit. Jag vill aldrig förneka någon god mat, så en mycket kall dag stämde vi träff på Melanders bakficka och vinbar i Söderhallarna. Vi är ju nästan seniorer numera (åtminstone jag som har fyllt 30) och alltså ute tidigt, och hade därför inga problem att få bord utan att boka i förväg. Men det satt ändå redan några par, familjer och vänner vid borden och förföriska dofter steg från deras tallrikar. Lokalen är ganska tråkig i och med att den ligger på ett inomhus-torg som ser ganska trist ut, men det glömmer man snart när man kommit en bit in i restaurangen. Redan när vi får våra menyer så kurrar magarna och allt ser så gott ut! T har ju nyligen börjat äta fisk efter många år som vegetarian och hennes entusiasm över de valmöjligheter som denna förändring innebär smittar av sig på mig, och vi ojar oss tillsammans över vad svårt det är att bestämma sig. Ska det bli en smarrig räkmacka, parmesangratinerad marulk, stekt kummel eller kanske stekt strömming på knäckebröd? Jag valde tillslut, min vana trogen, en klassiker, nämligen Moules Frites (155 kr). T valde fisksoppan (140 kr) som hon spanat in under sitt förra besök. Till det beställer vi varsitt glas vitt vin och vi känner oss väldigt nöjda med våra val. En korg med bröd och smör landar snart på vårt bord och vi knaprar hungrigt på varsin knäckemacka i väntan på maten.

Jag tycker att det är kul att äta musslor på restaurang just för att man får äta dem direkt ur grytan. Så lättroad är jag. Musslorna och soppan dyker upp inom rimlig tid och vi hugger in. Musslorna är ångande heta och badar i vin. Dessutom är alla öppnade och det händer då rakt inte varje gång. Jag äter njutbart varje mussla och värmen sprider sig i kroppen. Helt rätt val. Pommes fritesen är goda, men lite ojämnt tillagade. En del är nästan lite råa inuti. Aiolin däremot är väldigt god med mild, men tydlig vitlökssmak.

T´s soppa doftar om möjligt ännu godare och är fullproppad av olika sorters fisk, räkor och musslor. Jag blir nästan lite avis och tror allt att jag måste välja soppan vid mitt nästa besök. Till soppan kommer en rouille, en saffrans-majonnäs, som är helt ljuvlig. Fet och mild passar den utmärkt till den heta soppan. När vi ätit färdigt så är vi både mätta, varma och belåtna. Vi smuttar på det svala vinet och pratar om att äta fisk i Frankrike.

Tyvärr så får vi vänta orimligt länge på att få betala notan vilket är något som stör mig mycket. En bra restaurang ska visa sina gäster uppmärksamhet ända tills de är utanför dörren, inte bara tills maten står på bordet. Tillslut tar T till sitt gamla knep och börjar klä på sig halsdukar och jacka och först då visar servitören oss något intresse. Synd att en sådan bagatell ska störa en underbar mat-upplevelse, för maten var verkligen underbar. Men jag kommer att komma tillbaka ändå. För matens skull.

Melanders Fisk, Söderhallarna 312, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar