Ät här - inte där





________________________________________________________


tisdag 9 februari 2010

Kungsgrillen - godare än du tror.

Är man i Stockholm city och vill bli mätt och nöjd under 30 minuter så finns det ett ställe som alltid håller en jämn och hög kvalité. Kungsgrillen vid Hötorget drivs av tre syskon som levererar snabbmat i ordets mest positiva bemärkelse. Det är ordentlig mat i stora portioner, såsom fish n´chips, grillad kyckling med ris, kebabtallrik, stekt strömming med potatismos och så vidare. Jag och Martin brukar äta där innan vi går på bio i Sergelbiografen (dessutom var det dit vi gick på vår tredje dejt, så jag blir alltid lite nostalgisk när jag äter där) och jag förvånas alltid över hur fräch och god enkel grillmat kan vara. Ett plus är den generösa hög av sallad man får bredvid sina pommes, istället för de symboliska slaka salladsblad man kan råka ut för på andra ställen. Min favorit är fish n´chips och jag är speciellt förtjust i remouladsåsen. Att personalen är trevlig borde vara självklart på alla restauranger, men så är det förstås inte. Här däremot så får man ett varmt välkomnande och om det inte är alltför stressigt så kommer personalen gärna fram och pratar med sina gäster.

Ett litet minus får dom dock för den minimala lokalen, som gör att man kan känna sig lite ihopklämd under vinterhalvåret, men på sommaren kan man förstås sitta på uteserveringen.

Förvänta er alltså ingen lyx eller haute cuisine, men om ni vill ha snabb god grillmat, så är detta ett mycket bra alternativ.


Kungsgrillen, Holländargatan 1, Stockholm

1 kommentar: