Ät här - inte där





________________________________________________________


onsdag 24 februari 2010

Broncos Bar

Det finns en särskilld plats i mitt hjärta för restauranger som har stekt falukorv på menyn. Broncos är kanske inte kända för något finlir, utan för att servera god ordentlig mat med tyngdpunkten på kött. Martin och jag sökte oss dit i lördagskväll, genom snö, blåst och tunnelbanestopp. Det går inte att boka bord på Broncos, men vi hade inga problem att få plats i alla fall. Kanske hade vädret avskräckt de flesta, förutom stammisarna försås. Lokalen är rejäl och lite gammeldags med stora träbord och levande ljus. Det skulle inte alls passa illa med en dånande brasa mitt i rummet med det fanns det inte. Synd, för det skulle sannerligen ha behövts en dag som denna.

Jag upptäckte till min förtjusning att råbiff fanns på menyn, så jag tvekade inte länge innan jag beställde en sådan i sällskap med rostat bröd och en halv pint Killkenny. Råbiff är ju egentiligen en ganska läskig rätt (malet rått kött med rå lök, kapris, senap, rödbetor och rå äggula) och den måste vara väldigt bra för att inte bli väldigt fel. Den här råbiffen var, till min besvikelse, inte blandad. Jag tycker om när alla ingredienserna är blandade med fin avvägning av en engagerad kock som med omsorg format smeten till en rund biff. Men den här fick jag alltså blanda själv, och för all del, det är inte det sämsta det heller. Om inte annat så förlänger man ju måltiden med lite pyssel. Jag blandar alltså min råbiff själv och finner den alldeles utmärkt tillsammans med det mörka ölet. Stormen rasar utanför, men det gör inget när jag sitter inne med gott sällskap och god mat och dryck. Jag ångrade dock att jag inte valde något varmt från menyn, för efter halva biffen sitter jag och huttrar och muttrar. Men jag är en ganska frysen person.
Martin är ju svag för klassikern entrecôte med bearneise-sås, så han valde en sådan på 300g (finns också i 200g eller "Bronco-size 400g") med pommes frites. Entrecôten kom med massor av bea och dessutom en skål med vitlökssmör smakade enligt honom också precis som den skulle. Och det är nog så Broncos är. Man får det man förväntar sig. Inga överraskningar eller nya grepp, men god och rejäl mat som man känner igen. Det känns tryggt och bekant med rätter som pytt i panna, tournedos, köttbullar, fläsknoisette och liknande. Och nu för tiden så är sådan mat svår att hitta.

Broncos Bar, Tegnérgatan 16, Stockholm

1 kommentar:

  1. Har varit där idag och precis fått reda på att allt "nötkött" är hästkött, och att dom alltid har haft det, men att dom nu måste skriva ut det i menyn, då någon ringt till typ kroginspektionen/hälsovårdsnämnden o klagat...

    SvaraRadera