Ät här - inte där





________________________________________________________


lördag 20 februari 2010

Stockholms godaste smörgås?


Jag kan ha hittat Stockholms godaste smörgås! Mitt emot personalingången till mitt jobb ligger ett fik som heter Nybrogatan 3, som serverar fika och mat. Det är capuchino, caffé latte och så vidare med enkla godbitar till, smoothies och färskpressad apelsinjuice. Mer matigt är canneloni, ciabatta, focaccia, pannkakor, lasagne och sallader. Men allt detta kan jag inte uttala mig om, för jag har bara ätit en enda smörgås där. Och det beror inte på att jag varit där sällan, utan för att den smörgåsen är så god att jag inte kan sluta äta den. Det är en grillad foccahia med salami, taleggio (en ost som är ganska lik brie, men är lite smakrikare) och tomatsås. Till det får man en liten sallad med vinegrette på. Jag brukar ta med mig den till jobbets fikarum, där alla blir avundsjuka på de ljuva dofterna från min lunch. Frasigt bröd och krämig smält ost med salt god salami i ljuvlig kombination. Bättre än så blir nog inte en smörgås.


Café Nybrogatan 3
Nybrogatan 3, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar