Ät här - inte där





________________________________________________________


måndag 1 mars 2010

Bakverket - frukost för vinnare


I de aldrig kartlagda bakvattnet på söders höjder ligger ett kafé som heter Bakverket. Dit går jag ibland på helgerna när jag vill ha en lyxig frukost på lokal. Om man hänger på låset när de öppnar (klockan 10 på helger) och betalar 105 kronor så får man deras stora frukost. Innehåll: en korg med olika sorters hembakt bröd, en sallad på ruccola och japansk dressing, fruktyoghurt med färska bär, vallmofrön och kardemumma (det är min favorit), två sorters ost plus färskost och marmelad, skinka och salami. Vill man inte ha skinka och salami så får man äggröra med tomat istället. Till detta får man också en lemonad som får det att spritta i benen på en. Jag vet inte vad den innehåller, men jag gissar på det här: mynta, ingefära, citron, socker. Te eller kaffe ingår också. Frukosten är helt enkelt jättegod!
Jag och mina vänner LD, T och S var där igår för en, för mig, god fika, och en, för de andra, sen frukost. Stället var som vanligt fullt till bristningsgränsen, men med envishet och en viss fräckhet så fick vi tillslut ett bord. Jag nöjde mig med en semla och en kopp kaffe. Bakverket har den trevliga vanan att göra sina semlor ungefär en tredjedel så stora som vanliga semlor, vilket gör att jag inte mår dåligt efter att ha ätit upp hela. Dessutom är mandelmassan i dem hemgjord vilket gör all skillnad i världen. De säljer också småkakor för sisådär sex kronor stycket, och en sådan orkade jag också med. Vanlig mördeg med kanel. Var får man tag på sådana nuförtiden?!
Fikat på bakverket är alltså jättegott, men lokalen tycker jag är väldigt tråkig. Kala väggar i en kall nyans och trist belysning. Dessutom ekar det så att det blir så skränigt att det är svårt att höra vad ens kamratet säger när vi sitter runt bordet. Det är synd, men jag är ändå hoppfull.
Ett ställe med så gott fika kommer nog att så småningom bli mysigt.







Bondegatan 59, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar