Ät här - inte där





________________________________________________________


torsdag 18 februari 2010

Mae Krua - liten thaipärla i Götet

På väg hem från Malmö, (efter att ha sett Rammstein) så stannade jag och Martin i Göteborg för att luncha med min bror som bor där. Han ledde oss till Andra Långgatan och en liten thai-pärla som är väl värd att recenseras. "Mae Krua Restaurang - the taste of thai". Stället är pyttelitet, fyra - fem bord bara och en disk där man beställer mat. Jag blev väldigt förtjust i att man fick välja två rätter av de fyra som fanns på lunch-menyn. Jag valde wokade grönsaker med oyster-sauce och cashew-nötter, samt friterade kyckling-vingar. Martin valde också vingarna och till det kyckling i röd curry, vilket brodern också tog, i sällskap med fried noodles. Läsk ingick och till min glädje fanns klassikern Trocadero. Förmodligen det sämsta man kan dricka till en kryddstark måltid, men det struntade jag i. Lunchen kostade 79 kronor.
Kycklingvingarna var krispiga utanpå och ångande saftiga inuti, med massor av smak om än ganska milda sådana. De wokade grönsakerna var krispiga och goda, även om Martin ifrågasatte om man verkligen wokar morötter och paprika i Thailand. Jag har ju inte varit där, så det kan jag inte svara på, men gott var det i alla fall. Men det som fick mig att falla pladask för detta mat-etablissemang var den röda curryn som var den godaste thaimat jag någonsin ätit. Såsen var knalligt röd och så het att vi alla tre famlade efter näsdukar för att torka tårarna efter första tuggan. Trots styrkan så bedövades inte våra smaklökar utan maten var hela tiden smakrik och fyllig. Jag skönjer någon slags nötig ton i såsen som måste i sig vara beroende framkallande och kycklingbitarna är möra och fina. Jag ångrade att jag inte beställde curryn, men Martin och bror bjöd generöst på sina portioner.
Mae Krua var det perfekta stället att äta på en så kall dag som gårdagen var. Varm inifrån och ut kunde vi bege oss ut på Göteborgs vinterslaskiga gator igen.


Mae Krua Restaurang - the taste of thai
Andra Långgatan 24, Göteborg

1 kommentar:

  1. Att jag missat den här recensionen ända till nu. Måste skärpa mig ... Kul att du gillade stället, och vilken ära att få ha medverkat till att en recension kommit upp på denna eminenta blogg!

    SvaraRadera