Ät här - inte där





________________________________________________________


torsdag 15 april 2010

Urban Deli - en ny favorit


I elfte timmen kom Martin och såg föreställningen jag för nuvarande kör ljus på, och för att fira denna tilldragelse gick vi ut för att äta middag på lokal. Urban Deli hade vi hört talas om och trots att jag ogillar att gå till ställen där man inte kan boka bord så gick vi dit i alla fall. Och tur var väl det.
När vi, efter några minuters väntan får vårt bord i bardelen, så är vi så hungriga att allting på menyn lockar. Vi velar hit och dit och till sist väljer jag i alla fall att prova fem olika smårätter för 150 kronor medan Martin tvekade mellan fiskgryta med saffran och Confiterat anklår. Anklåret för 195 kronor vann och medan vi väntar smuttar vi på vårt vin. Jag beställde husets vita som, för all del, är ganska gott men lite för torrt för att passa bra till maten jag beställt. Ett stort plus är att det finns ekologisk druvjuice av hög kvalité för den som inte vill ha alkohol till maten. Martin provar denna, men inte förens efter förfrågan, för juicen står tyvärr inte med på dryckesmenyn.
Lokalen består till största delen av stora fönster och lampor i form av enorma glödlampor och det kunde vara mysigare, men det är enkelt och avskalat och med lite levande ljus så är det ändå ganska trivsamt. Inga krusiduller direkt. Menyn är tryckt på enkelt papper och besticker står uppställda på borden i korgar av metall. Servicen är känns anspråkslös men genuint trevlig och servitrisen småpratar okonstlat när hon kommer till vårt bord,  
Ett annat stort plus är att en flaska iskallt vatten står på bordet när vi sätter oss, något som jag alltid uppskattar eftersom jag är en törstig person och inte gillar att ropa på servis så fort glaset är tomt. Vi får också en papperspåse (!) med två sorters bröd. Det grövre är gott och det ljusa, sega är jättegott. Vi beställer mer lagom till vår mat kommer in.
När tallrikarna landar på bordet efter blygsam väntetid så är vi båda väldigt nyfikna på ankan och jag iaktar spänt min pojkvän när han tar första tuggan. Minen är obeskrivbar och jag får genast smaka. Confiterat anklår innebär alltså att ankan har kokats i sitt eget fett väldigt länge och den har blivit så mör som kött kan bli utan att vaporiseras. Ankan smälter och försvinner i munnen och potatispurén och rödvinssåsen ackompanerar smaken perfekt. Den är helt enkelt helt underbar och jag finner inte ord för hur gott det är. Martin utbrister spontant att det är det mest prisvärda han någonsin har ätit.
Mina smårätter är inte heller så dumma, även om all mat hamnar i skymundan efter den fantastiska ankan som jag ångrar att jag inte beställde. Comtén (en fransk hårdlagrad ost) är smakrik och vass med endast ett diskret stänk av citron. Anklevern är len och fyllig och den blev min favorit av smårätterna medan Martin tyckte att den inte var något för honom. Kronärtskocka med parmesan är ju ett säkert kort och alltid gott medan anka med fikon är helt ok, men fikonen tar över och blandar inte riktigt bra med köttet. Sista smårätten är böngroddar i kimchi som ju är jättegott, men passade alldeles för dåligt in i kvintetten som jag har plockat ihop. Det starka och pikanta i kimchin tar effektivt död på det lena och mjuka smakerna i anklevern, så jag ställer helt enkelt kimchin åt sidan. Fem rätter visade sig vara lite för lite för någon som är jättehungrig, men är man ute efter något smått så finns det gott om godsaker på menyn till ett rimligt pris.
När vi ätit upp så finns alltså plats kvar för dessert och beställer in en favorit i repris; crème brulée. Den är också riktigt bra, men det stör mig att den är så pass kall. Jag vet att cremén måste göras i förväg, men det är trist när man kommer igenom det läckra, varma sockertäcket och finner en kylskåpskall efterrätt. Hade det inte varit för den detaljen så hade den varit helt perfekt. Och 45 kronor för en så god dessert är väldigt prisvärt.
Jag funderar på vad jag ska äta vid mitt nästa besök på Urban Deli. Kanske ett par ostron till förrätt och en klassisk toast Skagen, eller till och med en liten skaldjursplateu. Eller ostbricka, eller löjrom, eller...
Det kommer att krävas många besök innan jag anser mig vara färdig med denna pärla till restaurang.




Urban Deli
Nytorget 4, Stockholm

3 kommentarer:

  1. Dit vill jag följa med nästa gång! Kram T

    SvaraRadera
  2. Den ska vi definitivt testa!Tack för tipset Lina!:) Kram Frida

    SvaraRadera