Ät här - inte där





________________________________________________________


måndag 5 april 2010

New Yorks bästa - Silk Road Palace


Efter tio dagar i New York sammanstrålade Martin och jag med en bekants bekant som har bott i New York i många år. Hon tog oss till sitt favoritställe: Silk Road Palace på Upper West Side. Utanför restaurangen är det kö eftersom man inte kan boka bord, men kvällsluften är varm så vi väntar gärna.
F (den gamla New York-bon) berättar att förut kunde man dricka vin och stå ute och vänta, men på grund av de nya alkohollagarna så går det inte längre för sig. Det är fem sällskap före oss och snart får vi bord. Hovmästaren, en kinesisk man som diskret flyter runt mellan borden, placerar oombedd en karaff vitt vin på vårt bord. Det är nämligen så att dryck ingår i måltidspriset, även om utbudet är mycket begränsat. Det finns ett vitt vin som smakar ungefär som mycket söt flädersaft, cola, fanta och någon annan läsk. På grund av detta så är stället populärt bland studenter som är ute efter en billig fylla på det vita vinet. Och vinet passar verkligen inte som middagsdryck, men vi beställer in isbitar och låtsas att det är saft och det går bra det med. Stället är egentligen väldigt sunkigt, en riktig sylta, men det är precis det som är charmen. Lokalen är proppfull och stimmig men serveringspersonalen tycks inte påverkas av vare sig ljudvolymen eller trängseln utan svävar in och ut ur köket med fulla och tomma fat. Menyn är lång som en rysk roman och om vi inte hade haft hjälp av  F så hade jag aldrig kunnat bestämma mig. Vi börjar med att dela på en förrätt, kinesiska revbensspjäll, som kommer i sådan mängd att det hade räckt och blivit över som huvudrätt. Revbensspjällen är söta, kletiga och starka, precis som de ska vara och jag får hålla mig från att äta mig mätt på dessa. Jag vet nämligen att jag kommer att behöva min aptit till huvudrätten; Hummer med apelsinsmak. Denna rätt hittade jag långt bak i menyn och kostade fantastiska 14 dollar, ungefär 100 kronor. När tallriken kommer in, efter imponerande kort väntetid, så känner jag inte igen rätten som de humrar jag tidigare ätit. Det ser mer ut som om ett krig har utspelats på tallriken med hummern som den nesliga förloraren. Hela djuret är upphackat i stora bitar och dränkt i en sås som är söt, orange och doftar svagt av apelsin. Det hela ser helt livsfarligt ut, men smakar ljuvligt. Såsen är tillräckligt mild för att hummersmaken inte ska fördärvas, men har tillräckligt sting för att det ska kännas att den är kinesisk. Jag får visserligen kämpa med denna rätt, för det är inte helt lätt att med kletiga fingrar knäcka skal och pilla fram det smaskiga köttet, men det är helt klart värt ansträngningen. Jag njuter i fulla drag.
Dessutom är servicen är så alert och diskret att vi inte ens märker när vinkaraffen försvinner från bordet och ersätts med en full och när tallrikar dansar in och ut. Tyvärr finns inte någon dessert på menyn, men jag kan nästan garantera att det inte behövs, så mätta som vi blev. Lyckokakorna räcker som sötsak efteråt, även om vi är lite besvikna över de alltför allmänt hållna spådomarna som fanns däri.
Överhuvudtaget så är hela upplevelsen på restaurangen väldigt positiv och jag kan varmt rekommendera den. När vår glada trio, fulla av god mat och sött vin, vandrar ut i natten så är vi nöjda och belåtna och jag riktigt längtar efter att få recensera ett ställe som har så mycket själ.






Silk Road Palace
47 Amsterdam Ave 
New York, NY 10024

4 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka! Ser fram emot fler underhållande och intressanta recensioner från NY!

    SvaraRadera
  2. Men tack! Det kommer att trilla in lite recensioner både från NY och Sverige framöver.

    SvaraRadera
  3. Mmm vad gott det var! Synd att de inte hade Ginger Ale.

    SvaraRadera
  4. Detta ställe har nu bytt namn till West Lake Palace. De har samma koncept, samma personal, söta vin och samma kockar.
    Micke åt Asian spicy mango chicken som var söt och fantastiskt god och jag åt Orange flavor shrimps. Tror de var samma sås som till din hummer bara att jag slapp pillet med skal. Bland det bästa jag ätit!
    Tack för tipset!

    SvaraRadera