Ät här - inte där





________________________________________________________


torsdag 22 april 2010

Indian Garden - from India with love


Vissa saker är oacceptabelt på en restaurang. Att vara tvungen att vänta på sitt bord i en halvtimme trots att man reserverat flera dagar innan är en sådan sak. Om man upplever detta gång på gång, men ändå fortsätter att komma tillbaka så finns det oftast en mycket god anledning till detta. På Indian garden stavas anledningen: Mycket God Mat.
Första gången jag var på Indian garden stod vi, ett sällskap på femton personer, inklämda mellan bord och bardisk och väntade på att få sätta oss. Irritationen var hög, men så fort jag smakade på min Ponir mango masala (smörstekt hemlagad ost med färsk mango, cocos och tikka masalasås för 138,00 kr) så förlät jag dem. Nästa gång jag gick dit hände samma sak och jag jag valde samma rätt för den var så god att jag inte kunnat glömma den. Tredje gången var jag där med svärföräldrarna som tålmodigt väntade i baren för att det hade blivit en dubbelbokning. Då åt jag Anchar Gåst (kycklingfilé med chilipickles i currysås för 139 kr) och även då gick jag därifrån utan minne av det kaos som föregick vår måltid. För Indian Garden är ett sådant ställe som man inte kan bli arg på. Personalen är trevlig och diskret, lokalen likaså. Fjärran är den Bollywood-kitchiga inredningen som vi är vana vid från Indiska restauranger. Nej, på de mörkröda väggarna hänger stilrena tavlor, och besticken ligger upplagda på tygservetter med mörka blommor på. Inget guldglitter så långt ögat når.
Men maten är förstås anledningen till varför man återvänder. Och senast jag och Martin var där så hängde vi på låset och fick bord utan reservation. Jag åt Chicken Adrak (nordindisk kycklingcurrygryta med distinkt smak av ingefära och koriander för 139 kr) med stor njutning och blev så mätt att jag rullade hem. Det fina är att man från menyn kan välja rätter från olika delar av Indien, vilket faktiskt gör att rätterna är väldigt olika varandra. Man kan välja mellan traditionella curryrätter, balti, thali. karai, och biriyani och däribland oändliga valmöjligheter. Det allra bästa är ändå det fantastiska nanbrödet med cocos som är helt omöjligt att sluta äta. Man kan gå dit bara därför.
Och kanske är det så att bokningssystemet blir bättre. Och om det inte blir det så verkar folk strunta i det och går dit ändå, för det är alltid fullt när jag är där. Jag förstår varför.


Indian Garden curry & baltihouse
Heleneborgsgatan 15, Stockholm

2 kommentarer:

  1. Det är så i Indien...kaos...det måste till, missttänker jag, för att maten ska smaka genuint Indisk ;)
    130 sek låter dyrt ;) Lyxar till det på plats för stora slantar som 250 rupies för en grym middag (typ 40 sek)

    Kram från Carolina, Varkala Beaxh i södra Indien

    SvaraRadera
  2. Hej, föreslår Happy India på St paulsgatan som är billigare och minst lika bra. Dock inge inredning att tala om.......

    //Dansgolv

    SvaraRadera