Ät här - inte där





________________________________________________________


fredag 9 april 2010

Nuh`s - Thai vid Hornstull


När jag och min fallskärmshoppande pojkvän gick ut för att fira hans nyvunna kursledar-status så hamnade vi på Nuh´s vid Hornstull. Jag har varit på denna restaurang flera gånger tidigare, men inte förens vi får menyn inser jag att jag har ätit samma rätt varje gång jag varit där. Kyckling med mynta, chili och lime, som en mycket, mycket stark sallad. Så gott! Men dags att prova något nytt, tänkte jag och eftersom jag på sistone blivit så förtjust i röd curry beställde jag just det, med kyckling. Martin tog samma sak, eftersom vi, nuförtiden, alltid tycks vara sugna på samma mat.

Nuh´s är verkligen ett mysigt ställe och denna söndag var det ovanligt folktomt och den trevliga personalen har tid att småprata med sina gäster. Tyvärr dämpades den sköna atmosfären av att ett äldre par vid bordet bredvid oss inte gjorde annat än att gräla under hela måltiden, men vi fick göra det bästa av situationen och vara glada över att den treåriga pojken vid ett annat bord kan menyn utantill och tvärsäkert beställer "kycklingspett, ris och gurka" medan föräldrarna försöker bestämma sig. Så små stammisar borde alla ha.
Vi behöver inte vänta länge på maten och de ångande skålarna med röd curry bådar gott. Jag tar en sked av såsen och finner den både kryddstark och delikat. Verkligen något för den som känner sig frusen. Kycklingbitarna är saftiga och många och grönsakerna krispiga. Inget fel alls och riktigt gott (även om det inte når upp till samma nivå som Mae Krua i Göteborg som jag tidigare skrivit om). Vi njuter av maten som förvisso kunde ha kommit i större portioner, men ändå lämnar oss skapligt mätta och belåtna.
Jag tycker att Nuh´s är ett utmärkt ställe att gå på när man är ute efter enkel, kryddstark och god thai-mat. Att personalen är så trevlig är ett stort plus och lokalen är varm och välkomnande.

1 kommentar:

  1. WTF, "eftersom vi, nuförtiden, alltid tycks vara sugna på samma mat".

    SvaraRadera